Sorompókról
Sorompó rendszerek
Napjainkban nemcsak a garázsokban, de ipari területeken, valamint beléptető rendszerként is széles körben elterjedt megoldás a sorompó, illetve sorompó rendszerek alkalmazása. A sorompó rendszer nagyfokú ellenőrzést biztosít a ki/bejövő forgalom felett, típusától függően különféle mértékben automatizálható a működése, gyors és kényelmes kontrollt tesz lehetővé.
Sorompó – a sorompó rúd
A sorompó „lényege” az áthaladást akadályozó sorompó rúd. Ennek hossza változó: Gyors sorompó esetén 3-4 méteres, míg standard sorompó esetén 6-7 méteres sorompó rudat is alkalmaznak akár.
A 4 méternél hosszabb sorompó karokhoz tartóvilla szükséges, ez lehet földre rögzített, vagy a sorompó rúd végére erősített, mozgó kivitelű.
Sorompó tudnivalók
A sorompó hatékonyságának növelésére, a személyi átjárás korlátozására a sorompó rúd aljára ún. szakáll is rakható.
A sorompó rúdra ferde sávozású, piros-fehér fényvisszaverő matricát kell tenni – ennek révén messziről is látható a sorompó nyitott vagy zárt állapota.
Újabban egyre több parkolóház épül, ahol magassági korlátozások vannak a felnyitott sorompóra. Ilyen esetekre fejlesztették ki a csuklós sorompó kart. Ez a speciális sorompó kar, lecsukott állapotban úgy néz ki, mint a normál 3 méteres kar. Amikor a sorompó felnyílik, a sorompó kar a közepén lévő speciális csuklóra eső forgásponton megtörik, ezért a sorompó rúd csuklón túli része mindig vízszintesen marad. A csuklós sorompó ennek köszönhetően akár 2,7 méter belmagasságú helyiségben is telepíthető.
A sorompó rúd aljára kell felszerelni az egyik legfontosabb biztonsági berendezést, a nyomásérzékelő gumiszegélyt. Ez egy különleges profilú lágy gumicső, aminek az egyik végét le kell zárni, a másik végébe pedig be kell illeszteni a nyomásérzékelő patront. Amikor ez a gumiszegély benyomódik, a nyomásérzékelő megszakít egy kontaktust, és ezzel blokkolja a vezérlést, így szabályozva a sorompó működését.
Egy sorompóval szemben követelmény, hogy
- a sorompó pár másodperc alatt nyisson ki,
- a sorompó legyen képes érzékelni az elé álló, valamint az áthaladó gépkocsit,
- a sorompó lecsukás közben érzékelje, ha valami a mozgó sorompó rúd alatt van, és azonnal állítsa le a folyamatot.
A sorompó fő részei
A sorompó az alábbi fő részekből áll:
- tartószekrény a mechanikával
- sorompó rúd
- sorompó vezérlés
- biztonsági eszközök
A sorompó tartószekrénye
A tartószekrényben van kialakítva a sorompó mozgatómechanikája a motorral, valamint a sorompó kar húzását kiegyenlítő rugó, és általában a vezérlés is. A mozgatómechanika leggyakrabban 90°-os szögelfordulást tesz lehetővé. Itt van elhelyezve a két végálláskapcsoló is. Üzembe helyezéskor kiemelt figyelmet fordítsunk ezekre, mert helytelen bekötés esetén könnyen széttörethetjük a mechanikát a motor erejével. A tartószekrény földhöz rögzítésére is nagy gondot kell fordítani, nehogy orra bukjon a sorompó. Telepítés előtt alaposan fel kell mérni, hogy mi az igény - kellemetlen, amikor a frissen betonozott részt fel kell törni, mert mégis csak a hurkos indítás lenne a jobb, vagy esetleg ki kell még rakni egy-két kártyaolvasót.
A sorompó vezérlése
A sorompó vezérlésének kiválasztásánál célszerű a professzionális minőséget választani, mert a sorompó általában sűrű igénybevételnek van kitéve. A profi vezérlések továbbá olyan plusz szolgáltatásokkal rendelkeznek, amit az egyszerűbb, olcsóbb vezérlések nem tudnak. A start parancs mellett szükséges lehet olyan bemenet is, hogy csak nyitó, illetve csak záró parancs legyen. A sorompó mellé esetenként fel kell szerelni forgalomirányító jelzőlámpát is. Ezeket is vezérelni kell. Egy professzionális vezérléssel ez is megvalósítható.
A sorompó vezérlésének programozásakor a tolókapu vezérlésekhez hasonlóan járjunk el. Úgy programozzuk a nyitási időt, hogy hagyjunk rá a végállások eléréséhez szükséges időre. A fotocellák bekötésekor figyelni kell az invertáló és a nem invertáló bemenetek kiválasztására. Az invertáló bemenet működésbe lépésekor a záró irányú mozgást megfordítja, tehát arra kell használni, hogy amikor zárási fázisban valami veszélyesen megközelíti a sorompót, megállítsa a mozgást, és nyissa vissza a sorompó rudat.
A vezérlés indítására újabban kezd elterjedni az úgynevezett hurkos indítás. Ennek elve az, hogy egy nagyméretű tekercsre, hurokra nagyfrekvenciát kapcsolunk. A tekercs fém hatására elhangolódik. Ezt használjuk fel úgy, hogy amikor elhangolódik a tekercs, hurok, a saját vezérlőáramköre kiad egy zárókontaktust. Ezt a kontaktust juttatjuk a sorompó vezérlésének a start vagy a nyitó bemenetére. A hurok telepítése viszonylag egyszerű feladat. Egy maximum 10 cm mély, téglalap alakú vágatot kell készíteni a sorompó előtt úgy, hogy a téglalap két hosszabbik oldala a sorompóval párhuzamos legyen. A közelebbi oldal kb. 2 méterre legyen a sorompótól. Ezek a hosszabb oldalak lehetnek 2, 4, illetve 6 méteresek. A közöttük lévő távolság 0,5 m. Az így kialakított vájatba kell behelyezni az 1-1,5 mm átmérőjű szigetelt rézhuzalt, 4, 3, illetve 2 menetet.