Kapumozgató
Nézzük először a vezérlést!
A vezérlések használhatók tolókapuhoz, valamint szárnyaskapukhoz. A manapság használatos vezérlések tárolt programvezérlésűek, melyek egy EEPROM-ba vannak ?beégetve", és IC tokozásban vannak rajta a vezérlőpanelen. Ez nekünk jó, mert meg tudjuk neki mondani, hogy mikor, mennyire, mekkora erővel dolgoztassa a kapumozgató motort. Ugyanakkor azt is tudja - mert még a gyárban előre beprogramozták -, hogy mindig vigyázzon, előzze meg a balesetet, valamint előre jelezze, ha dolgozni fog. Igen, állandóan figyelnie kell, mert nagyon nagy erőket képes irányítani. Meg tudjuk határozni, hogy a motor mekkora erővel dolgozzon. Ez azért van így, mert minden kapu más és más. Más a súlyuk, a méretük, a forgáspontokon való súrlódásuk. Nekünk úgy kell beállítani a motor(ok) erejét, hogy működés közben egy kézzel meg lehessen állítani a mozgó kaput. Ez kb. 150 N-os erő, ami nagyjából 15 kilónak felel meg. A vezérlőpanelen ezt általában egy potméterrel lehet beállítani, mely POWER felirattal van ellátva (a power angolul erőt jelent). A menürendszeres vezérléseknél az adott menüpontban általában POT felirat jelenik meg.
A vezérlések általános jellemzése a következő. Tápellátása 230 V AC-ról történik, melyből a vezérlőpanelen lévő tápegység előállítja az elektronika számára az 5 V DC, a 12 V DC, illetve a 24 V DC egyenfeszültséget, valamint a biztonsági berendezések tápellátását biztosító 24 V AC váltófeszültséget.
A vezérlőpanelen sorkapocsléc található, mely a bemeneti és a kimeneti kábelek jól elkülöníthető csatlakoztatására szolgál. A bemeneti sorkapocsléc úgy van kialakítva, hogy egy közös pont található rajta COMMON felirattal (?közös" angolul), melyhez az összes bemeneti áramkör egyik vezetékét csatlakoztatni kell.
A bemeneti áramkörök általában a következők: START, PED. START, STOP, FOTO1, FOTO2, FCA, FCC. A START bemeneti áramkör jellemzően egy záró impulzust vár. A START bemenet és a COMMON pont közé egy záró nyomógombot iktatva (NA vagy egyes helyeken, NO jelölésű kontaktus) lehet ezt kivitelezni. A START impulzus hatására a vezérlőegység végrehajtja az előre beállított teljes munkaciklust. A beállítás lehet automatikus, és nyit-stop, zár-stop funkció. Automata funkció beállításakor kinyitja a kaput, a beállított ideig szünetet tart, majd visszazár. A nyit-stop, zár-stop funkció beállításakor csak kinyitja a kaput, majd a visszazáráshoz egy újabb START impulzusra van szükség.
A PED. START (PEDESTRIAN START) a gyalogos start funkció: működését, áramkörét tekintve hasonlít a normál START-hoz, de tolókapuknál csak rövidebb ideig működteti a motort, szárnyaskapuknál pedig csak az egyik szárnyat nyitja ki félig. Ez a funkció azért hasznos, mert abban az esetben, ha csak egy gyalogos akar pl. egy 5 m-es kapun áthaladni, felesleges lenne azt teljesen kinyitni, így jelentős mennyiségű energiát takaríthatunk meg. Ennél a funkciónál általában külön be lehet állítani a motor(ok) működési idejét. Az automata és a nyit-stop, zár-stop funkció ebben az esetben is működik.
A STOP bemeneti áramkör jellemzően egy szakító (bontó) impulzust vár. A STOP bemenet és a COMMON pont közé egy bontó nyomógombot iktatva (NC kontaktus) lehet ezt kivitelezni. A STOP impulzus hatására a vezérlőegység az éppen végrehajtás alatt lévő munkafolyamatot azonnal megszakítja. Ez a vészleállító funkció. A STOP gombot minden esetben a kapu közelében kell elhelyezni. A FOTO1, FOTO2 bemeneti áramkör jellemzően egy szakító (bontó) impulzust vár. A FOTO1, FOTO2 bemeneti pontok és a COMMON pont közé egy-egy bontó kontaktust iktatva lehet ezt megvalósítani. Ezek az áramkörök arra szolgálnak, hogy ha a munkafolyamat közben esetleg egy személy, egy állat vagy egy tárgy a kapu működési zónájába kerül akkor a munkafolyamatot azonnal szakítsa meg.